Hari Kiamat


Gunung_meletus

 Apakah Hari Kiamat itu??? 

Hari Kiamat merupakan hari yang digambarkan sebagai musnahnya seluruh alam dan bumi dan kebangkitan semula. Kiamat berasal dari perkataan bahasa Arab iaitu قيام yang bermaksud bangkit atau bangun. Ia merupakan satu kepercayaan dalam agama Ibrahim, termasuk Yahudi, Kristian dan Islam.

[sunting] Nama-nama hari kiamat dalam Islam
Nama-nama tersebut disebut dalam al-Quran:

Rumi (transliterasi) Arab Terjemahan
Yawm al-Qiyāmaṯ يوم القيامة Hari kebangkitan
al-Sā’aṯ الساعة Waktu
Yawm al-Akhīr يوم الآخر Hari Akhir
Yawm al-Dīn يوم الدين Hari akhir (agama)
Yawm al-Faṣl يوم الفصل Hari keputusan
Yawm al-Ḥisāb يوم الحساب Hari perhitungan
Yawm al-Fatḥ يوم الفتح Hari pengadilan
Yawm al-Talāq يوم التلاق Hari perpisahan
Yawm al-Jam'(i) يوم الجمع Hari pengumpulan
Yawm al-Khulūd يوم الخلود Hari kekekalan
Yawm al-Khurūj يوم الخروج Hari Keluar
Yawm al-Ba’th يوم البعث Hari Kebangkitan
Yawm al-Ḥasraṯ يوم الحسرة Hari penyesalan
Yawm al-Tanād يوم التناد Hari pemanggilan
Yawm al-Āzifaṯ يوم الآزفة Hari mendekat
Yawm al-Taghābun يوم التغابن Hari terbukanya aib
Yawm al-Wa’īd يوم الوعيد
Yawm al-Aẕīm اليوم العظيم Hari agung
al-Yawm al-Masyhūd اليوم المشهود Hari penyaksian
al-Qāri’aṯ القارعة Bencana yang menggetarkan
al-Ghāsyiaṯ الغاشية Bencana yang tak tertahankan
al-Ṣākhkhaṯ الصاخة Bencana yang memilukan
al-Tāmmaṯ al-Kubrā الطامة الكبرى Bencana yang melanda
al-Ḥāqqaṯ الحاقة Kebenaran besar
al-Wāqi’aṯ الواقعة Peristiwa besar

Tanda-tanda kiamat kecil
Telah dinyatakan bahawa tanda-tanda kiamat adalah petunjuk atau isyarat yang sudah hampirnya hari kiamat dan bakal menyusul pula tanda-tanda kiamat besar. Sebahagian ulama telah mengira tanda-tandanya dan menemui lebih 90 tanda walaupun berbeza menurut para penghitungnya.

Didapati kini bahawa seluruh tanda-tanda kecil telah muncul dan terbukti seperti yang dinyatakan dalam hadis iaitu sabda Nabi Muhammad s.a.w. sendiri. Kebanyakan hadis-hadis ini dapat ditemukan di dalam Sahih Muslim, Sahih Bukhari dan Riwayat Tarmizi.

[sunting] Tanda-tanda menurut dalil
Penaklukan Baitulmuqaddis
“ Dari Auf b. Malik r.a., katanya, “Rasulullah s. a. w. telah bersabda:”Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat.” Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis.” – Sahih Bukhari[1] ”

Zina bermaharajalela[petikan diperlukan]
“ “Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.” – Sahih Muslim ”

Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik[petikan diperlukan]
Bermaharajalela alat muzik[petikan diperlukan]
“ Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka.”Ada yang bertanya kepada Rasulullah; “Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?” Baginda menjawab; “Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita” – Ibnu Majah ”

Menghias masjid dan membanggakannya[petikan diperlukan]
“ Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid” – Riwayat Nasai. ”

Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik[petikan diperlukan]
“ Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga.” – Riwayat Ahmad dan Hakim ”

Ramai orang menuntut ilmu kerana pangkat dan kedudukan[petikan diperlukan]
Ramai orang soleh meninggal dunia[petikan diperlukan]
“ Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama dimuka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran – Riwayat Ahmad ”

Orang hina mendapat kedudukan terhormat[petikan diperlukan]
“ Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka’ bin Luka'(orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia” – Riwayat Thabrani ”

Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja[petikan diperlukan]
“ “Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja.” – Riwayat Ahmad ”

Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang [petikan diperlukan]
“ Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.
“Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang.” ”

Bulan sabit kelihatan besar[petikan diperlukan]
“ Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit.” – Riwayat Thabrani ”

Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita
“ Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu” – Sahih Muslim ”

Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar
“ Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar” – Riwayat Ahmad ”

Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai
“ Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai.” – Sahih Muslim ”

Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa[petikan diperlukan]
Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan)[petikan diperlukan]
“ Banyaknya sifat bohong, pendeknya waktu, dekatnya jarak-jarak antara pasar-pasar.” – Riwayat Bukhari ”

Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda[petikan diperlukan]
“ Pada akhir zaman akan muncul suatu kaum yang mencelupi rambut mereka dengan warna hitam seperti ‘bulu merpati’ yang mereka itu tidak akan mencium bau syurga.” – Sahih Abu Daud & Nasai ”

Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi.

-hadis bawah-

Akan terdapat banya pengkritik, pembawa-cerita, penikam-belakang dan pengejek dalam masyarakat.
-hadis bawah-

Orang akan mendirikan hubungan dengan orang tak dikenali dan memutuskan hubungan dengan yang rapat dan disayangi.
-hadis bawah-

Orang akan melakukan homoseksual.
-hadis bawah-

Akan terdapat ramai anak luar nikah.
– Abdullah Ibn Mas’ood (R.A.)

Berkurangnya sifat amanah

-hadis bawah-

Terasa berat untuk menjalankan syariah (zakat dijadikan hutang)

-hadis bawah-

Lelaki mentaati isterinya tetapi menderhakai ibunya

-hadis bawah-

Lelaki berkasar dengan bapanya tetapi beramah dengan rakannya

-hadis bawah-

Suara manusia meninggi (menjerit dan berteriak) di masjid-masjid

-hadis bawah-

Pemimpin suatu kaum adalah keji dan pemimpin suatu suku adalah fasik

-hadis bawah-

Lelaki dihormati bukan kerana budi dan kebaikan tetapi kerana takut akan kejahatannya

“ Dari Ali dan Abu Hurairah r.a.: “Apabila harta rampasan perang (milik umum) dikuasai segelintir orang sahaja, barang amanah menjadi rampasan, harta zakat menjadi hutang, seorang lelaki mentaati isterinya dan menderhakai ibunya, berbuat baik kepada temannya dan berbuat kasar kepada bapanya, suara-suara tinggi di masjid-masjid, yang menjadi pemimpin suatu kaum (bangsa) adalah orang yang hina (berkelakuan/bersifat keji) di antara mereka dan orang yang menjadi ketua suatu suku (kabilah) adalah orang fasik di antara mereka, seorang lelaki dihormati kerana takut jahatnya, arak biasa diminum, sutera biasa dipakai (oleh lelaki), munculnya penyanyi perempuan dan alat-alat muzik, orang yang di kalangan umat terkemudian akan melaknat (mengutuk) umat terdahulu, maka ketika itu hendaklah mereka menunggu kedatangan angin merah atau pembalikan bumi atau keburukan bentuk-bentuk atau tanda-tanda yang beriringan seperti tali yang putus maka jatuhlah biji secara berterusan”. – Riwayat Tarmizi ”

[petikan diperlukan]

Anggota polis semakin ramai yang menunjukkan semakin banyak kerosakan

-hadis bawah-

Mendahulukan lelaki menjadi imam bukan kerana ilmu tetapi kerana suara…

-hadis bawah-

Penjualan jawatan atau kepemimpinan (politik wang)

-hadis bawah-

Memandang rendah kepada darah

“ Rasulullah bersabda: “Bersegeralah untuk melakukan amal soleh apabila telah muncul enam perkara: perlantikan pemimpin yang boodoh, ramainya bilangan anggota polis, penjualan kepemimpinan, tiada penghargaan terhadap darah, pemutusan silaturrahim, orang mabuk menjadikan al-Quran sebagai alat nyanyi yang mereka mendahulukan seseorang antara mereka menjadi imam agar dapat menyanyikannya walaupun orang tersebut paling sedikit ilmunya.” – Sahih Riwayat Tabrani & Ahmad ”

[petikan diperlukan]

Seorang isteri bekerja dalam satu syarikat dengan suaminya. (Malah isteri berpangkat lebih besar)

“ Dari riwayat Ibnu Masud: “Di pintu gerbang (dekatnya) hari kiamat: Salam hanya kepada orang yang khusus (sudah dikenalinya), tersebar dan berkembangnya perdagangan sehingga seorang isteri membantu suaminya berdagang” – Sahih Lighairihi Riwayat Ahmad ”

[petikan diperlukan]

Munculnya gaya hidup mewah dan manja di kalangan umat Islam

“ Apabila umatku berjalan dengan sombong dan yang melayan mereka adalah putera-puteri raja, putera-puteri Parsi dan Rom, maka orang yang paling buruk akan berkuasa terhadap orang yang paling baik (pilihannya).” – Riwayat Tarmizi, Sahih Abdullah ibnu Umar r.a. ”

[petikan diperlukan]

Orang fasik dimuliakan sedangkan orang mulia dan terhormat direndahkan

“ Sungguh hebat dia, sunggu jarang orang seperti dia dan sungguh pintar dia sedangkan di dalamnya tidak ada iman sedikitpun” – Riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Tarmizi, Ibnu Majah ”

[petikan diperlukan]

Banyak orang berharap untuk mati kerana banyaknya kekacauan ataupun kesengsaraan
“ “Tidak akan berlaku kiamat sehingga apabila seorang lelaki melalui sebuah kubur maka ia akan berkata: ‘Aduhai seandainya aku juga berada ditempatnya.'” – Riwayat Bukhari[2] dan Muslim ”

Banyaknya berlaku gempa bumi[2]
Banyaknya berlaku huru-hara yang menyebarkan kejahatan[2]
Banyaknya berlaku pergaduhan dan pembunuhan[2]
“ “Kiamat tidak akan berlaku kecuali apabila ilmu telah diangkat, banyaknya berlaku gempa bumi, timbulnya huru-hara dan banyak pergaduhan iaitu pembunuhan – Sahih Bukhari[2] ”

Munculnya mati mendadak atau mati secara tiba-tiba

-hadis bawah-

Masjid dijadikan jalan iaitu seseorang muslim melalui masjid tanpa melakukan solat

“ Masjid dijadikan sebagai jalan-jalan dan timbulnya mati mendadak” – Hasan At-Tayalisy.

29 Balasan ke Hari Kiamat

  1. Ridwan mengatakan:

    Setelah membaca artikel diatas saya berkesimpulan bahwa kiamat itu waktunya bisa maju dan bisa mundur tergantung amal perbuatan manusianya.Jika masih mengabadikan amal baik maka kiamat bisa mundur waktunya,begitu juga sebaliknya.

  2. B4_Ni mengatakan:

    segeralah tobat apabila sudah melihat artikel ini!!!! banyak pelajaran yang dapat kita petik dari sini agar kita tidak tersesat di dunia ini & selamat di akherat nanti…//// Amiennn……………………….

  3. putri nur balqis mengatakan:

    ustazah saya cakap nanti ada satu makhluk perosak yg dinamakan yakjuj dan makjuj.di a akan kuar ketika azan tidak lagi berkumandang di bumi ini…..

  4. ustaz zahas mengatakan:

    biasa mencarut

  5. NOR HAMIZA(Miza) mengatakan:

    Alhamdulillah, syukur kpd ALLAH,apabila saudara mahupun saudari telah membacanya diharapkan anda semua insaf dan segeralah bertaubat kerana telah banyak tanda-tanda kaimat yang kita dapat lihat sekarang ini.Justeru itu kita harus ingat bahawa hidup di dunia ini hanyalah sementara bahkan hidup di akhirat sana adalah kekal abadi!Sekiranya kita melawan nafsu maka kita ibarat berjihad ke jalan ALLAH…..ASTAGFIRULLAHHALAZIM.

  6. rico mengatakan:

    kiamat itu adalah pada saat kita mati…
    semua orang, ahli, tulisan2, pendapat2 di atas itu orang berpikiran dangkal. tidak akan tuhan memberi kita kematian tak wajar. hanya orang goblok yang berkomentar tentang kiamat.

  7. rifky vai mengatakan:

    semua orang harus tobat sejak dini

  8. SYURGA FIRDAUS mengatakan:

    ASTAGFIRULLOH ALLADZIM !!!!
    MENGERIKAN YA ALLAH !!!!

  9. ojan mengatakan:

    yang cuman tau kiamat adalah Allah SWT

  10. AMELIA mengatakan:

    insya allah kiamat akan membuat kita menjadi tau diri di muka agam amin……

  11. aparat_marson mengatakan:

    menurut ajaran agama hindu…..
    sebelum kiamat itu muncul…
    akan turun maisfestasi dari siwa…
    semua didasarkan pada keyakinan bahwa dunia akan selamat….

  12. raesti wilasih mengatakan:

    membaca saja saya udah kebayang,gmn rsanya kiamat itu dtng?tp itu mnjd sbh pljrn bt sya,

  13. YAN JUSUF GANI mengatakan:

    TANDA TANDA KIAMAT DAH BANYAK SEKALI…
    TAPI KAPAN KIAMAT ITU TERJADI…
    HANYALAH ALLAH ILAHI RABBY YANG MAHA MENGETAHUI…
    MENGAPA PULA KITA HARUS MERAGUI
    JIKA ILAHI SUDAH BERKATA ‘KUN’…. MAKA KIAMATPUN TERJADI….

  14. YAN JUSUF GANI mengatakan:

    KETIKA RASULULLAAH DITANYA SEORANG SAHABAT BELIAU SAW…. KAPAN KIAMAT ITU TERJADI…?
    BELIAU SAW MENJAWAB : “HANYA ALLAH SAJALAH YANG MAHA MENGETAHUINYA”…
    DAN KETIKA BELIAU DITANYA KEMBALI SEBERAPA JAUHKAH JARAKNYA… ANTARA KIAMAT DAN UMMAT BELIAU SAW…
    NABIYULLAAH SAW… KEMUDIAN MEMBERIKAN PERUMPAMAAN DENGAN MENGANGKAT DAN MENUNJUKAN KEDUA JARINYA… YAITU JARI TELUNJUK DAN JARI TENGAH DENGAN POSISI SALING MENEMPEL…
    KEMUDIAN BELIAU BERSABDA:
    PUNCAK JARI TENGAH ADALAH WAKTU HARI KIAMAT TIBA… SEMENTARA PUNCAK JARI TELUNJUK ADALAH DIMANA ZAMAN UMMATKU BERADA… (H.R BUKHARI & MUSLIM)….
    ARTI DARI HADITS TERSEBUT ADALAH…
    JIKA DIZAMAN RASULULLAAH SAJA SUDAH SEDEMIKIAN DEKAT…APATAH LAGI DIZAMAN KITA SEKARANG INI…
    KITA TIDAK PERLU MEMPERSOALKAN KAPAN KIAMAT ITU TIBA… ITU BUKAN HAL YANG PRINSIP… KARENA MEMANG PASTI TERJADI…
    YANG MENJADI PERSOALAN ADALAH… BAGAIMANA KITA AKAN MEMPERTANGGUNG JAWABKAN AMAL PERBUATAN KITA SELAMA DI DUNIA INI DI HADAPAN ALLAH SWT KELAK… SUDAH SIAPKAH KITA MENGHADAPINYA..???… INI YANG PRINSIP…!!!!

  15. ugandy mengatakan:

    segeralah kita bertaubat kepada Allah SWT karena kiamat akan datang!!!!!!

  16. ROSYID mengatakan:

    masa sih. gua masih belum yakin dengan perkataan orang. yang gua yakin adalah iman dan kepercayaan dan pembuktian. tapi yang pasti gua tunggu jawabannya.

  17. LLiiaaa mengatakan:

    ALLAHU AKBAR. . . .

  18. bimo mengatakan:

    sgt bgz skali tp haruz da gambar terjadi’a kiamat,bagaimana ciri”a

  19. mahluk allah mengatakan:

    rico…kalo anda aja yakin bahwa anda akan mati kenapa anda tidak yakin bahwa
    bumi dan segala isinya akan musnah.tidak-kah anda befikir sejauh itu. maka
    sesungguhnya andalah yang berfikir dangkal.

  20. tatang mengatakan:

    sok tau……..dan masa bodohhhh………..tapi thx gambarnya…..

  21. farah mengatakan:

    berarti kalau orang non muslim juga harus masuk agama islam dong?

  22. nacH MOodhT mengatakan:

    MENURUT saya kiamat itu pasti terjadi tapi……..Gak tau kapan,
    liat nanti aja dech… MAKANYA SOLAT & BERBUAT KEBAIKAN selama masih ada waktu.
    BERTOBATLAH SAUDARAKU……………

  23. ELLAE mengatakan:

    MNURUT PANDANGAN SAYA ,,,
    saya setuju sama pendapat NACH MOODHT……….
    BERTOBATLAH SELAGI ADA WAKTU,, jangan bikin dOSA mulu.
    OK……cuy

  24. naCH MoODHt mengatakan:

    mNuruD PNdpt naCH KIAMad psty trJdi……………………………tPY,,,,,,,,,,,,,,,,,,Gg twu kpND,LIed nNTY Aj dEEEEe.
    krNa lOM TRjd TOOBAD YUU SODRA QW??????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  25. sePTiaNa mengatakan:

    seBenernya hanya aLLah yg taO,kapan haRi kiamaT terjadi taPi kita sebagai umat muslim harus tetap menjalankan perintah aLLah swt…dan tanda2 kiamat sudah muncul dan ditunjukkan jadi bertaubatlah saudara2 Q`

  26. Octaviana mengatakan:

    Allah merahasiakan terjadinya hari kiamat, dan menerangkan bahwa kiamat akan datang secara tiba-tiba. “Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: ‘Bilakah terjadinya?’ Katakanlah: ‘Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorang pun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru-haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba.’ Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: ‘Sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui’.” (Al-A’raaf: 187)

  27. fakih mengatakan:

    semoga gw entar masuk surga………!

  28. toni mengatakan:

    that all up tO gOd…..

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: